RAKAN PEJUANG

29 March 2011

ANWAR IBRAHIM TAK SEHEBAT MANAPUN! HANYA BIJAK BERPIDATO DAN KELENTONG JE!

ANAK SUFI PAPARKAN SATU ARTIKEL MENARIK DARIPADA BLOG ISUHOT.COM. ANAK SUFI MENGHARAPKAN AGAR PENULISAN INI DAPAT MEMBUATKAN KITA BERFIKIR BETAPA LICIKNYA ANWAR IBRAHIM. 

Hebatnya Manusia Yang Bernama Anwar Ibrahim….

 Kamarulzaman Kamdias

Anwar Ibrahim hebat kerana apa agaknya? Adakah dia sememangnya mempunyai kelebihan luar biasa berbanding lain-lain pemimpin? Apa agaknya kelebihan-kelebihan luar biasa yang ada pada beliau dan tidak ada pada orang lain yang menyebabkan beliau hebat?
Kalau dilihat dari sudut kelulusan akademik, lebih hebat lagi kebanyakan pemimpin lain. Dia hanya lulusan ‘general degree’ pengajian Melayu Universiti Malaya.
Dari segi kebijaksanaan berpolitik, tidaklah dia lebih hebat dari Abdullah Badawi kerana Abdullah Badawi pun dapat jadi PM. Dia hanya sampai tahap TPM. Pendek kata, alah jugalah dalam sepak terajang politik.
Hendak dikatakan dia hebat dari segi ‘panjang akal’ pun tidak juga, sebab sudah banyak kali dia terperangkap atau ‘kedapatan’ melakukan hubungan tidak normal. Kalau dia seorang yang ‘panjang akal’, mungkin ‘kerja hodoh’ yang dilakukan ‘tidak berbekas’.
Hendak dikatakan dia ada ‘track record’ luar biasa sewaktu mengetuai kementerian-kementerian tertentu yang pernah dipegangnya pun tidak juga.
Dia pernah pegang Kementerian Pertanian, Kementerian Belia dan Sukan, Kementerian Pendidikan dan Kementerian Kewangan. Semasa menjadi TPM pun tidak ada idea luar biasa yang melebihkan dia dari lain-lain penjawat.
Dari segi prestasi atau KPI sebagai menteri atau TPM hanyalah tahap ‘average’, sama seperti kebanyakan menteri-menteri lain. Malahan semasa memegang jawatan Menteri Kewangan, negara hampir muflis gara-gara keberaniannya memperjudikan wang Bank Negara di pasaran tukaran asing.
Dalam masa yang sama, dia jadalah pemegang rekod sebagai Menteri Kewangan yang pernah menaikkan kadar faedah sehingga 13%, iaitu kadar faedah yang tertinggi dalam sejarah kewangan negara.

Dia berpendapat, masalah ekonomi dan kewangan negara boleh dipulihkan dengan cara menaikkan kadar faedah dan menyerap kos kenaikan hingga kepada pengguna akhir. Negara bernasib baik dapat diselamatkan dengan formula ‘luar biasa’yang dilakukan oleh DS Dr Mahathir selaku PM ketika itu.
Pada zaman dia menjadi Menteri Kewangan jugalah, lahirnya kroni-kroni yang kaya-raya hanya dalam tempoh ‘semalam lalu’. Pada zaman dia, saham khas peruntukan bumiputera syarikat-syarikat GLC yang sepatutnya dikendalikan oleh MITI telah dibawa ke MOF.
Ini semua bertujuan untuk membolehkan saham-saham ini dibolot oleh kroni-kroni ciptaan Anwar Ibrahim. TNB, Telekom, Hicom, anak-anak syarikat Petronas yang bernilai puluhan billion telah melahirkan kroni-kroni Anwar yang ‘tak terbilang dek jari’. Kesemua mereka menjadi jutawan ‘semalam lalu’.
Hasil dari kekuatan kewangan para kroni inilah yang telah menyebabkan Anwar begitu berkuasa dan dengan mudah menduduki jawatan TPM dan Timbalan Presiden UMNO. Hanya menjentik dengan menggunakan jari manis, sudah cukup untuk menyebabkan Ghafar Baba terpelanting dari jawatan TPM.
Sebagai Menteri Pertanian pula, kita langsung tidak tahu apa yang dia buat malahan sebahagian besar rakyat pun mungkin terlupa bahawa dia pernah memegang jawatan Menteri Pertanian. Sebagai Menteri Belia dan Sukan pula, seingat saya hanya satu yang boleh kita ingat sehingga kini iaitu Sukan Malaysia (SUKMA Dermawan Sasmitatmadja).
Sebagai Menteri Pendidikan pula, dialah menteri yang bertanggungjawab memperkasakan sekolah Vernakular sehingga pejuang sekolah cina seperti ‘cacing naik ke mata’ sekarang ini. Lain-lain idea luar biasa langsung kita tidak nampak.
Jadi di mana lebihnya Anwar berbanding dengan lain-lain pemimpin dan politikus, walhal Anwar tidak menunjukkan apa-apa kelebihan luar biasa pun yang membolehkan dia mendapat sokongan hebat dari rakyat. Anwar ibarat seperti pokok cacat, ‘batang kecil tapi berdahan besar’.
Dengan prestasi tahap ‘average”, dan dilihat pula sokongan besar yang dinikmati oleh Anwar dari para penyokongnya dan rakyat, kelihatan seolah-olah ada yang tidak kena dari segi persepsi rakyat terhadap Anwar.
Rakyat dan penyokong taksub memberi kredit secara berlebihan kepada Anwar. Sokongan yang diberi tidak sepadan langsung dengan kemampuan dan keistimewaan yang ada pada batang tubuh Anwar.
Kesalahan dan masalah peribadi yang dihadapi oleh Anwar jauh lebih hodoh dari pertuduhan yang dikenakan kepada Rahim Tamby Chik, tetapi Rahim Tambi Chik sehingga kini tidak boleh bangun lagi dalam politik.
Begitu juga dengan Khir Toyo. Tiada siapa yang bangun dijalan-jalanraya untuk mempertahankan Khir Toyo. Khir Toyo pula tidak pernah menempelak dan mempertahankan diri dengan menyatakan semua ini fitnah dari orang-orang yang benci dan ingin melihat dia jatuh tersungkur.
Begitu ramai adun BN yang telah dikenakan tindakan gantung oleh speaker di dewan undangan negeri di Kelantan, Selangor, Penang dan Kedah, tapi tidak pula berlaku kekecohan seperti kekecohan yang mereka lakukan di Dewan Rakyat semalam, apabila Speaker menggantung MP dari puak mereka.
Anwar dan puaknya tidak tahu untuk menghormati peraturan dan undang-undang, jika peraturan dan undang-undang itu diguna pakai terhadap mereka. Bagi Anwar undang-undang dan peraturan hanya perlu dipatuhi oleh pihak lawan mereka.
Bagi Anwar Kroni adalah istilah yang dicipta untuk pemimpin UMNO dan kerajaan saja. Pengikut taksub Anwar juga berfikiran begitu. Jika Anwar yang lakukan amalan kronisma dan nepotisma pengikut akan butakan mata dan hati mereka.
Jika Anwar dituduh melakukan sebarang perkara yang bertentangan dengan nilai moral, pengikut akan berkata itu suatu fitnah jahat, walau pun laporan itu datang dari mangsa Anwar sendiri.
Jika Anwar ditempeleng kerana provokasi beliau terhadap lawan, pengikut tidak akan fikir apa sebab Anwar kena tempeleng, tapi mereka akan pertikai mengapa tempeleng Anwar.
Kalau Anwar kena penjara, pengikut tidak akan fikir apa punca yang menyebabkan Anwar kena penjara, sebaliknya pengikut akan pertikai kenapa penjara Anwar.
Kalau Anwar melakukan liwat, pengikut tidak akan fikir ‘kenapalah Anwar ni tak boleh berhentikan kerja terkutuk ni’ , sebaliknya pengikut akan pertikai kenapa mangsa sanggup menjual maruah sehingga sanggup mencipta rancangan jahat untuk mengenakan Anwar.
Itulah sebenarnya kelebihan yang Allah taala anugerahkan kepada Anwar Ibrahim. Buatlah kerja jahat macam mana pun, setakat hari ini, Allah taala izinkan dia mendapat anugerah dan keistimewaan yang tidak mampu diperolehi oleh orang lain.
Dalam pada dia berjaya menutup keaiban demi keaiban yang dilakukan dengan cara menafikan mentah-mentah setiap tuduhan, hakikatnya Allah taala sudah aibkan hambanya ini seantero dunia. Keaiban ini bukan orang lain yang sebarkan, sebaliknya dia sendiri secara tidak sedar menyebarkan segala keaibannya melalui ‘roadshow’ penafian yang dilakukannya ke seluruh alam.
Hukuman dan pembalasan Allah taala secara halus sedang berlaku kepada Anwar tapi mungkin dia tidak pernah terfikir sampai ke sini.
Apa yang dia terfikir hanyalah, bagaimana mahu melepaskan diri dari pertuduhan dan bagaimana mahu memanipulasi setiap pertuduhan ini ke arah suatu bentuk penganiayaan terhadap dirinya agar pemikiran rakyat senantiasa dapat dikawal mengikut skrip yang dia canangkan.
Memang Anwar hebat. Tiada siapa yang dapat menandingi kelebihan anugerah tuhan yang diberikan kepadanya sebagai pinjaman di dunia ini.
Paling hebat ialah nikmat tuhan pun dia manipulasi, musibah tuhan yang mengenai diri sendiri pun dimanipulasi, semata-mata untuk urusan kuasa…
TERNYATA PENULISAN INI SANGAT BERKESAN DAN MAMPU MEMBUAT KITA BERFIKIR DIMANA HEBATNYA NUAR BRAHIM NI?

3 comments:

Anonymous said...

Terima kasih anak sufi kerana siarkan artikel saya. Mohon link kkamdias.blogspot.com.
Salam.

Anonymous said...

BUKAN ANAK SUFI TAPI ANAK SUFIAH YANG TAK TAU APA YANG DI CAKAP.....YOU TANYA APA BUDAK BUDAK UMNO BUAT UMUR 30 TAHUN DAPAT DATUK...KLAU DALAM PERHIMPUNAN UMNO BALING BATU MESTI KENA KEPALA DATUK....

anak sufi said...

kkamdias.blogspot.com, anak sufi cuba linkkan tapi xboleh. mungkin ada blog lain yg boleh anak sufi linkkan.