RAKAN PEJUANG

15 March 2011

MAHFUZ MENYOKONG PELUMBA MAUT

  PAS FOBIA DENGAN SAMAN EKOR
SAMAN EKOR DITAKUTI OLEH MEREKA YANG MEMANDU LAJU. PERJUANGAN PAKATAN HARAMJADAH TERMASUK PAS TERHADAP PEMANSUHAN SAMAN EKOR HANYALAH MENAMPAKKAN PERIBADI MEREKA YANG GANAS DAN SUKA BUAT KEROSAKAN DI MUKA BUMI INI. ANAK SUFI MEMANDU DAH LAMA, TAPI BELUM PERNAH ANAK SUFI KENA SAMAN EKOR DI LEBUH RAYA. KENAPA? KERANA ANAK SUFI MEMANDU CARA BERHEMAH DAN MENGIKUT PERATURAN JALAN RAYA. BEGITU JUGA DENGAN BERJUTA RAKYAT MALAYSIA YANG LAIN. JADI, APA MASALAH DENGAN SAMAN EKOR? JIKA TIDAK BERSALAH, JIKA TIDAK BAWA LAJU, KENAPA MESTI TAKUT? SEMUA ORANG TAHU KERETA RASMI PEMBANGKANG ADALAH TOYOTA CAMRY 2.4. ITU SEBAB TAKUT KENA SAMAN EKOR!


 SIAPA KATA ORANG YANG KENA SAMAN EKOR TIDAK BOLEH MEMBELA DIRI? JIKA ANDA TERKENA SAMAN, SILA DAPATKAN GAMBAR ANDA DAN KENDERAAN ANDA BESERTA PLAT KENDERAAN DI BALAI POLIS YANG MENYAMAN ANDA DENGAN BAYARAN RM10.00. JADI, KALAU ANDA RASA ANDA TIDAK BERSALAH, MAKA GAMBAR TERSEBUT MENJADI BUKTI.


ANAK SUFI MENJANGKAKAN TENTANGAN PENGANUT PAS TERHADAP SAMAN EKOR NI ADALAH KERANA UNTUK MEMBELA PESALAH TRAFIK YANG SUKA PANDU LAJU SAJA. SEGALANYA KERANA POLITIK. ASAL SAJA DAPAT MENGHENTAM KERAJAAN, MEREKA TIDAK KIRA IANYA BETUL ATAU TIDAK. 
YANG LEBIH MENARIK HUJAH MAHFUZ SELUAR DALAM MENGENAI SAMAN EKOR INI ADALAH:
"Tentangan kami ke atas saman ekor bukanlah untuk menggalakkan orang ramai memandu laju melebihi had laju yang dibenarkan, tetapi kepada pihak polis, untuk mendidik orang ramai supaya menjadi pemandu berhemah, polis sendiri perlu berhemah dengan mematuhi peraturan-peraturan itu terlebih dahulu sebelum mengeluarkan saman ekor kepada orang ramai,"(mahfuz omar dalam harakahdaily,net).
INI DIA PELUMBA JALANRAYA DAN PEMBELA PEMANDU MAUT!


KENYATAAN YANG SANGAT DANGKAL DAN DUNGU! JELAS BUKAN? PAS TIDAK PUNYA SEBAB KONKRIT UNTUK MENENTANG SAMAN EKOR MELAINKAN KERANA MEREKA PEMBANGKANG PALING TERUK DI DUNIA!

4 comments:

Anonymous said...

Dah lama Mahfuz bean tak update blog beliau. Rasa rindu nak hentam pulak. hahaha.

Anonymous said...

saudara anak sufi, saya bukan penyokong PAS, saya adalah penyokong tegar BN, tetaspi disini ingin sy nyatakan yg salah tetap salah. Kita mendidik biar betul caranya. menghukum biar rasa kepada pesalah. Bagi saya Saman ekor ini adalah satu penganiayaan kpd rakyat. kita perlu menghukum pemandu bukan menghukum kenderaan. Jika pada satu2 saat kenderaan kita dipandu melebihi had oleh org lain seperti adik, abang, sedara mara...maka dgn menghukum pemilik kenderaan itu adalah zalim. Saya beri satu senario..."Sepol diliwat, tetapi dia dipersalahkan kerana alasannya...jubuq tu sepol yg punya, jadi sepol kena la jaga juboq dia elok2" boleh kah ini diterima pakai??? lagi satu, statistik PDRM menunjukkan kebanykan saman ekor diperolehi di lebuhraya persekutuan...sdgkan kemalang bnyk berlaku di jln negeri dn persekutuan. Saya amat bersetuju dgn apa yg dikatakan oleh KASE dn menyokong penuh usaha mereka utk mengharamkan saman ekor kerana ianya satu penganaiyaan secara terang2an.

TESLAMARIN said...

MOHON LINK NGAN BLOG TUAN
http://dan-teslamarin.blogspot.com

anak sufi said...

saudara anonymous 11:14, anak sufi faham betapa payahnya untuk dididik dan mendidik, ini adalah pandangan semata-mata berdasarkan pada kecenderungan orang kita khususnya orang muda yang suka berlumba dan membawa kereta dengan laju di lebuh raya atau jalan bandar atau juga jalan biasa. KASE seharusnya memberikan pandangan bagaimana untuk mengatasi masalah pemandu sebegini dan hukuman yang setimpal untuk mereka. Bukan dengan cara mendesak tapi gagal memberikan pandangan bagaimana cara menghadapinya. Terpulanglah pada masing-masing untuk menilai. Kalau ikut kan hati, anak sufi pun suka juga kalau tidak ada saman ekor supaya tidak ada antara kita yang akan disaman di jalanraya dan boleh memandu dengan senang hati tanpa perlu check meter setiap kali memecut. semua orang suka begitu tapi cuba kita tengok berapa ramai yang terkorban di jalan raya akibat memandu laju? JPJ menahan lesen untuk diperbaharui bukan sebab nak hukum tapi nak tengok berapa kali pesalah jalan raya ini melakukan kesalahan memandu laju agar boleh diblacklistkan langsung pesalah ini supaya ia tidak membahayakan keselamatan pengguna jalan raya. Beringat sebelum kena lebih baik daripada dah terhantuk baru tergadah. tapi kalau rasa kita tak salah, pergi je kat balai polis dan minta je gambar kereta yang akan memaparkan plet kereta dan pemandunya sekali. Apapun, kerajaan mungkin perlu memperbaiki kaedah tersebut dengan menghantar notis amaran sebelum saman. itu mungkin lebih baik!