RAKAN PEJUANG

12 September 2012

PENCACAI NUAR HINA TARIAN SUMAZAU! ORANG SABAH KENA BACA NI!!!!!

SALAM SYAWAL!!!!

Anak Sufi cuma nak berkongsi salah sebuah blog pembangkang  yang memang kita semua tahu, suka sangat menghina orang lain. Langsung tak mengira perasaan orang lain. Anak Sufi tak mahu cerita panjang. Tengok apa yang ditulis oleh baruah  nuar brahi ni . 



BANYAK orang keliru dan salah faham mengenai tarian Sumazau yang popular di Sabah sehingga di gelar tarian rakyat.  Ia bukanlah tarian rakyat seperti mana yang kebanyakkan dari kita semua faham, tapi ia berasal dari tarian masyarakat Kadazandusun untuk menyeru semangat padi yang dipanggilBambaazon.
Atau dalam erti kata lain, ia adalah tarian pemujaan!!
Justeru tidak hairanlah kenapa begitu banyak pihak yang mengutuk Perdana Menteri Najib Tun Razak dan isteri yang dilihat dan dirakam sedang melakukan tarian tersebut semasa acara sambutan rumah terbuka di Seri Perdana tempoh hari (rujuk video dibawah).
Kalau ikut kiraan penulis, lebih dari 30 blog pro Pakatan Rakyat yang memainkan isu ini sahaja sejak beberapa hari lepas terutama sejak kejadian mengacukan pistol di Melaka pada Sabtu.
Tumpuan kecaman kebanyakkan blog-blog ini ialah kepada asal usul tarian tersebut, tapi penulis tidak berminat nak mengulas dari segi itu kerana terlalu berkaitan dengan agama, penulis lebih berminat mengulas dari segi kesesuaian tarian seumpama itu ditarikan oleh seorang pembesar negara seperti Najib
Penulis akui, tak berapa faham tentang tarian, cantik ke tak cantik, sumbang ke tak sumbang.  Tapi penulis tahu jenis dan gaya tarian jenis itu tidak berapa berkenan di mata penulis - nampak bodoh saja mengepak-ngepak macam burung.
Lebih lagi kalau ditarikan oleh perempuan yang terlebih muatan – faham-faham sajalah siapa yang dimaksudkan.
Penulis yakin, bukan penulis seorang, majoriti rakyat Malaysia pun sama seperti penulis, tidak berapa nak berminat dengan tarian yang berasal dari upacara memuja semangat padi ini.  Soal rakyat Sabah sukakannya, itu masalah mereka, kita di Semenanjung yang jauh lebih moden dan bertamadun tak perlu mengikut mengepak-ngepak seperti itu.
Kalau pun tujuannya nak menawan hati rakyat Sabah, tak perlulah sehingga nak mengepak-ngepak di Majlis awam.  Hari ini Sumazau, mengepak-ngepak macam burung, besok apa lagi?  Gamaknya kalau tarian Gangnam Style dah jadi ‘tarian rakyat’ mana-mana masyarakat dalam negara ini, sanggupkah Najib terlompat-lompat macam kuda pula?
Nampak logik yang penulis cuba sampaikan?
Penulis rasa tindakan Najib ‘mencemar duli’ dengan menari tarian Sumazau yang ketinggalan zaman ini ada kaitan dengan cubaan meniru pendekatan sama yang pernah dilakukan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum ini, terutama dalam cuba menarik sokongan kaum India.
Najib tahu, pendekatan seumpama itu memang mampu menarik sokongan, seperti yang dibuktikan dalam pilihanraya umum 2008 dan Ijok 2007.
Tapi sasaran Najib itu salah (rentak pun salah – sumbang), masyarakat India adalah kaum ketiga terbesar di negara ini, dibandingkan dengan masyarakat Kadazandusun yang cuba ‘dibodek’ Najib melalui tarian Sumazaunya itu.
Berapa percent sangat mereka tu di Sabah?
Inilah sekarang akibatnya terlalu nak meniru sangat, orang lain menari dapat sokongan, Najib menari dapat kecaman.
BUKTI BACA SINI

ULASAN ANAK SUFI:

ANAK SUFI POHON KEPADA PEMBACA UNTUK MENILAI BETAPA RENDAHNYA MENTALITI PUAK PENCACAI NI SEHINGGA SANGGUP MENGHINA BUDAYA MASYARAKAT ORANG LAIN WALAUPUN DIKATAKAN HANYA KELOMPOK MINORITI. INI LAH BUDAYA PEMBANGKANG YANG SEDANG DISEMARAKKAN DALAM JIWA PENGIKUTNYA. MEREKA HANYA TAHU MEMBERONTAK, MENGHINA, MEMAKI HAMUN DAN MEMPAMERKAN PERLAKUAN AGRESIF, BIJAK MANIPULASI KATA-KATA, PINTAR MENUDING JARI KE ARAH PIHAK BERWAJIB HANYA UNTUK MEMASTIKAN KEPIMPINAN DS NAJIB DIPERLEKEHKAN DI MATA RAKYAT. MALANGNYA TINDAKAN MEREKA SEBEGINI HANYA MENIMBULKAN RASA MENYAMPAH DALAM KALANGAN  RAKYAT.  ANAK SUFI YAKIN, RAMAI ANAK SABAH YANG TERSINGUNG DENGAN PENULISAN SEBEGINI.  


JADI KEPADA PEMBACA, ANAK SUFI TINGGALKAN PERSOALAN, BUDAYA SEBEGINI KAH YANG INGIN KITA PILIH SEBAGA PENERAJU NEGARA YANG MEMBENTUK BUDAYA MASYARAKAT KITA KELAK? TEPUK DADA...TANYA AKAL!

2 comments:

Anonymous said...

Inila statment orang tak berotak.. Racist sangat..

Anonymous said...

Wah, menyelam sambil minum nampak..kesian sebab setelah 55thn, masih ada kenyataan berbaur perkauman spt ni! Anak Sufi baru kenal dunia..